RMMICT@FACEBOOK

Rabu, September 16, 2009

Cloud Computing

Cloud computing adalah salah satu tugasan saya bagi subjek multimedia interaktif (master upsi)..
video in di’embed’ dari u tube…saksikan dahulu…

masih berkaitan…

terus berkaitan…

ada lagi yang berkaitan..

last yang berkaitan didapati…

Oleh itu..
1. Cloud computing se cara asasnya adalah keupayaan bagi memperoleh atau menyampaikan satu sumber atas permintaan , tatacara bagaimana pengguna memilih dan membayar berdasarkan penggunaan.
2. Daripada perspektif pembekal dan penyedia perkhidmatan, ‘cloud computing’ ini akan mampu melaksanakan dan menguruskan sumber-sumber dan permohonan-permohonan dalam persekitarannya
3. Perkhidmatan awan boleh menjadi satu infrastruktur untuk aplikasi hos atau storan data, satu platform pembangunan, atau juga permohonan yang boeh didapati berdasarkan permintaan, sama ada di luar tapak pada sebuah pembekal, seperti SunGard atau Salesforce.

4. Ia satu data, aplikasi perisian atau kuasa pemprosesan komputer atau akses daripada sumber-sumber dalam talian itu
5. Ia membenarkan individu untuk mengakses data laluan dan permohonan daripada pelbagai peranti
6. Untuk sesebuah organisasi, ia satu cara untuk mengurangkan kos dengan membeli perkakasan dan perisian
Kesimpulannya

a. Pengkomputeran awan adalah pemusatan atau penyimpanan kepada data, permohonan aplikasi-aplikasi yang pelbagai dan kuasa pemprosesan yang menggunakan teknologi internet bagi memudahkan kerja dalam semua bentuk bagi tujuan member kecekapan , penjimatan masa, keselamatan dan sebagainya.
b. Pengkomputeran awan memberi peningkatan bagi bidang-bidang yang berpotensi bidang dengan membawa faedah bagi memusatkan sumber-sumber untuk semua saiz-saiz perniagaan.
c.Sebuah syarikat atau sesiapa boleh mengaitkan penggunaan perkakasan dan perisian seperti dalam talian utiliti, dan memberikan cara atau langkah kepada syarikat-syarikat berskala besar dalam meningkatkan kecekapan dalam perniagaannya.
d.Bagi tahun-tahun mendatang kaedah pengkomputeran awan ini akan menjadi satu cara bagi pengguna-pengguna secara individu atau orgaisasi mengatur perjalanan perniagaan atau sebagainya dalam tujuan yang pelbagai.
e. Dengan pendekatan terarah untuk web 2.0, pengkomputeran awan mempunyai satu potensi untuk mengubah muka untuk satu industri pengkomputeran secara keseluruhannya..
f. Contoh; Google, IBM, Amazon telahpun menggerakkan revolusi pengkomputeran awan dalam perniagaan mereka. Bagaimanapun sayarikat seperti Microsoft kini berdepan satu cabaran jika mereka mahu meneruskan jualan perisian untuk digunakan satu perkakasan setempat.

lihat presentation saya mengenai cloud computing menggunakan google doc.

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"