RMMICT@FACEBOOK
Khamis, Julai 14, 2011
Cabaran Membudayakan ICT Di Sekolah (Bahagian 2)
Membudayakan ICT di sekolah dikalangan murid-murid dianggap lebih mudah. Ini kerana guru berperanan untuk mengarah secara terus murid-murid agar menggunakan ICT. Dengan langkah yang telah diatur terlebih dahulu, guru dapat memastikan bahawa murid-murid mereka terlibat secara langsung menggunakan ICT dalam pembelajaran mereka. Tetapi bagaimana pula jika masalah itu datangnya dari guru sendiri. Anggapan sesetengah guru mengatakan mereka terlalu tua untuk belajar dan menggunakan ICT dalam P&P adalah tidak munasabah !!. Seorang guru di sekolah saya, berumur 50an, tidak sah padanya (atau lebih tepat... beliau berasa susah) jika tidak menggunakan LCD semasa mengajar. Mengajar mata pelajaran sejarah memberi kelebihan kepada beliau apatah lagi jika menunjukkan contoh yang boleh terus di dapati daripada internet. Saya kagum !! Pada pendapat saya, guru-guru kini telah terdedah kepada ICT secara tidak langsung. Sekurang-kurangnya mereka mempunyai email cuma mungkin jarang menggunakannya. Bagaimana atau cara mana guru-guru boleh menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk digunakan dalam P&P menjadi satu persoalan yang lain. Siapa yang perlu mengambil inisiatif dalam membantu guru-guru menggunakan ICT didalam P&P mereka ? Guru ICT ??? Ya mungkin.. Maka satu kursus dalaman perlu dilakukan.. bersambung lagi.....
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
3 comments :
Assalamualaikum Tuan rumah.
Makbonda nak kongsi pengalaman bertemu guru yang species ini. Dalam satu kursus,muda cantik dan bergaya.Beliau mengeluh kerana tidak pernah mendapat APC,habis pentadbir diumpat kejinya,beras sebelah,gila kipas dsb sampai makbonda naik simpati. Bila tang nak catat hasil perbengkelan
"I tak boleh,i tak pandai guna komputer"
"Hmmmm patutlah"
Apa pendapat Cikgu. :)
Tak pandai ke , atau buat2 tak pandai..kerja bagai nak rak..kalau dokumentasi tak de... mana buktinya..ye tak ???
Bukan buat-buat tak pandai tapi tak mahu pandai :)
Catat Ulasan