RMMICT@FACEBOOK
Selasa, November 09, 2010
Tidak Menyangka Diperdaya
Sudah acapkali rakyat didedahkan supaya berhati-hati dengan dengan e-mel, khidmat pesanan ringkas (SMS) atau panggilan telefon daripada bank meminta pelanggan mengemas kini kata laluan dan nama pengguna atau memberi maklumat ‘transaction authorisation code’ (TAC). Saya tidak menyangka rakan sendiri akan terpedaya. Menurutnya bukan beliau tidak tahu, tetapi entah bagaimana melalui sms yang diterima dan kebetulan pula dihadapan komputer, seperti dipukau menurut sahaja arahan yang diterima. Setelah menyedari bahawa kesemua wang telah tiada, baru tersedar bahawa diri telah terpedaya. Moralnya di sini, saya mengingatkan diri sendiri diri dan anda semua agar berhati-hati dan jadilah rajin untuk direct bertanya kepada pihak bank dengan menelefon bagi mendapatkan kepastian.
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments :
Catat Ulasan