RMMICT@FACEBOOK

Selasa, Mei 24, 2011

Sejarah QWERTY

Susun atur papan kekunci QWERTY telah direka dan dicipta dalam tahun 1860 oleh pencipta mesin taip moden pertama, Christopher Sholes, seorang editor surat akhbar yang tinggal di Milwaukee. Pada asalnya, huruf pada mesin taip telah diatur menurut abjad, satu bar logam telah dipasang pada setiap hujung abjad yang bertujuan memberi tekanan dakwat pada kertas apabila kuncinya ditekan. Bagaimanapun, sebaik sahaja seorang operator...
telah mempelajari untuk taip dengan lajunya, bar-bar bersama kertas menjadi sangkut antara satu sama lain kerana papan kekunci tersusun rapat. Memaksa jurutaip menanggalkan typebars secara manual dan juga sering mengotorkan kertas kerja Seorang rakan perniagaan Sholes, James Densmore, mencadangkan supaya membuat penyusunan semula ke atas huruf pada papan kekunci untuk mencepatkan taip menaip dengan mengasingkan typebars supaya ia tidak menindih typebar yang lain pada masa yang sama. Disebabkan pengguna sudah biasa menggunakan keyboard jenis QWERTY dari zaman mesin taip. Maka bentuk susunannya tidak diubah sehingga kini.


SUMBER:
fully copied from http://boss200510.blogspot.com/

1 comments :

kyo_9 berkata...

hmm.. so asalnye susunan QWERTY tu ialah bagi mengurangkan penindihan typebars? bijak gile sape yg susun nih ek..

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"