RMMICT@FACEBOOK

Isnin, Ogos 08, 2011

Nasib Guru Sekolah Biasa

Kini ada sekolah berprestasi tinggi, sekolah kluster dan bermacam jenis sekolah hebat yang lain.. Tidak menafikan rezeki guru sekolah-sekolah hebat ini. Apa yang menjadi kebimbangan adalah nasib guru-guru di sekolah biasa. Apakah kebarangkalian untuk mereka dan dalam kes ini termasuk juga saya merasai apa yang dinikmati oleh rakan guru di sekolah-sekolah hebat yang lain. Kepada guru yang berada di sekolah mana diberikan kepada untuk jawatan-jawatan guru yang baru seperti guru cemerlang, guru wibawa, pendeta guru. Untuk sekolah biasa ? Rasanya macam jauh panggang dari api ...

Adakah terdapat kuota-kuota tertentu? Bunyi saya ini seperti dengki atau sakit hati.. Namun itu yang berlaku, saya tidak dapat menafikan apa yang saya rasa..Sebagai contoh terdekat, di daerah saya terdapat sebuah sekolah berasrama penuh yang baru menjadi sekolah berprestasi tinggi.. Saya bold kan berasrama penuh itu bagi menjelaskan lagi jenis pelajar yan terdapat di sekolah tersebut. Berita terkini yang diperolehi kini, di sekolah tersebut terdapat berpuluh-puluh guru cemerlang (gc) di sana.. Ada yang baru melangkah masuk syarat dah ada yang dapat..

Seperti yang dikatakan, bukan menidakkan rezeki guru terbabit, namun persoalan sebenarnya adalah cara pemilihan dilakukan.. Pastikah tiada kerenah birokrasi di sini ? Perkara seperti ini yang membuat guru-guru di sekolah biasa seakan tidak berminat atau memang tidak untuk memohon... seperti saya.... sekurang-kurangnya untuk kali ke 2..... tulis lebih-lebih nanti kena tukar la pulak..haha

** saya buka untuk komen, pendapat atau menghentam saya juga tidak mengapa...

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"