RMMICT@FACEBOOK

Khamis, September 10, 2009

Pengenalan Kepada Teknologi Maklumat & Komunikasi (Chapter 1)

Istilah "Teknologi maklumat" muncul pada awal 70-an.Sepanjang abad ke-20, perhubungan antara pelbagai industri dan phak tentera telah ketara dengan begitu banyak pembangunan dalam sektor elektronik dan komputer. Pembangunan kekuatan ketenteraan secara sejarahnya mendorong kepada motivasi dan inovasi di dalam bidang ketenteraan itu sendiri dan pengkomputeran.


Komputer komersial pertama adalah UNIVAC I. ini direka oleh J. Presper Eckert dan John Mauchly bagi Biro Banci Amerika Syarikat. Sejak itu, empat generasi komputer telah berevolusi. Setiap generasi mencerminkan langkah yang memperlihatkan kecilnya saiz perkakasan(hardware) kemampuan PC yang semakin meningkat. Generasi pertama menggunakan balang vakum (vacuum tube), transistor digunakan kemudiannya dan ketiga litar bersepadu(integrated circuit), dan keempat litar bersepadu yang digunakan dalam sebuah cip tunggal(silicon chip).

Diakhir 70ant melihat kepada munculnya mikrokomputer, diikuti oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981. Pada Saat ini, istilah Teknologi Maklumat telah mengembang dalam banyak aspek pengkomputeran dan teknologi.

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"