RMMICT@FACEBOOK

Selasa, September 15, 2009

widget

Apa itu Widget? Widget adalah element khusus yang disediakan pihak luar yang boleh kita letak di website, blog dan sebagainya. Widget memiliki fungsi atau kegunaan yang berbeza-beza. Antaranya bagi mempercantikan website, menambah fitur-fitur (features=di bahasa melayukan) website dan pelbagai macam kegunaan. Untuk para blogger sebenarnya sudah banyak tersedia beraneka macam widget yang telah siap bagi menghiasi weblog.

Sebagai contoh lihat pada paparan hadapan website sekolah www.smkrmm.dsekolah.edu.my (maaf telah ditutup) , gambar pertadbir yang bertukar ganti, jam kalendar dan jumlah kedatangan pengunjung, semuanya menggunakan widget yang telah sedia ada. Kita cuma perlu menyesuaikannya dengan cara kita sendiri. Cikgu sering melihat myspace, tagged dan bermacam lagi kepunyaan pelajar., kebanyakannya seperti tidak bermaya atau lebih tepat tidak ceria. Mungkin pelajar tidak tahu bagaimana menggunakanya. Tidak mengapa, nanti cikgu ajarkan.. Di ruangan ilmu ict cikgu letakkan link kepada website yang menyediakan widget-widget ini… Cuba try tengok !!!

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"