RMMICT@FACEBOOK

Khamis, Julai 14, 2011

Cabaran Membudayakan ICT Di Sekolah (Bahagian 2)

Membudayakan ICT di sekolah dikalangan murid-murid dianggap lebih mudah. Ini kerana guru berperanan untuk mengarah secara terus murid-murid agar menggunakan ICT. Dengan langkah yang telah diatur terlebih dahulu, guru dapat memastikan bahawa murid-murid mereka terlibat secara langsung menggunakan ICT dalam pembelajaran mereka. Tetapi bagaimana pula jika masalah itu datangnya dari guru sendiri. Anggapan sesetengah guru mengatakan mereka terlalu tua untuk belajar dan menggunakan ICT dalam P&P adalah tidak munasabah !!. Seorang guru di sekolah saya, berumur 50an, tidak sah padanya (atau lebih tepat... beliau berasa susah) jika tidak menggunakan LCD semasa mengajar. Mengajar mata pelajaran sejarah memberi kelebihan kepada beliau apatah lagi jika menunjukkan contoh yang boleh terus di dapati daripada internet. Saya kagum !! Pada pendapat saya, guru-guru kini telah terdedah kepada ICT secara tidak langsung. Sekurang-kurangnya mereka mempunyai email cuma mungkin jarang menggunakannya. Bagaimana atau cara mana guru-guru boleh menggunakan pengetahuan sedia ada mereka untuk digunakan dalam P&P menjadi satu persoalan yang lain. Siapa yang perlu mengambil inisiatif dalam membantu guru-guru menggunakan ICT didalam P&P mereka ? Guru ICT ??? Ya mungkin.. Maka satu kursus dalaman perlu dilakukan.. bersambung lagi.....

3 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"