RMMICT@FACEBOOK

Khamis, Julai 07, 2011

Chromebook - Komputer Generasi Baru, Web Sepenuhnya

Ia adalah laptop, tetapi bukan laptop dalam erti kata sebenarnya.  Apa yang ada di dalamnya adalah web sepenuhnya. Buka sahaja chromebook ini kita akan terus ke web. Semua kerja seperti aplikasi kerja, simpan kerja dan segalanya adalah melalui web. Lebih tepat mengamalkan cloud computing . Web browser nya sudah tentu google chrome. Dilancarkan pada 15 Jun yang lalu. Hanya dua jenama bagi chromebook setakat ini iaitu Samsung dan Acer. Diwar-warkan hanya perlu 8 saat untuk chromebook ini boot dan terus dibawa ke web bergantung juga kepada capaian internet di sesuatu tempat. Belum lagi dijual di Malaysia kerana baru mula dijual di US dan beberapa negara eropah. Anda boleh membacanya di  ..
http://googleblog.blogspot.com/2011/05/new-kind-of-computer-chromebook.html
http://www.google.com/chromebook/#chromebooks
http://www.itpro.co.uk/634234/chromebook-available-for-pre-order

Adakah berbaloi membelinya apabila ia tiba kelak ?  Di Malaysia, amalan cloud computing belum boleh dikatakan berjaya dalam ertikata sebenarnya. Semua perkara yang kita biasa buat kini di dalam PC atau Laptop berada di alam maya. Capaian internet di negara kita perlu benar-benar meluas baru penggunaan maksimum menggunakan chromebook ini boleh dicapai. Jika negeri maju seperti Selangor yang mana masih terdapat beberapa tempat, broadbandnya sukar didapati, apatahlagi negeri-negeri yang mempunyai kawasan pendalaman yang benar-benar dalam. Kita tunggu sahaja kemunculanya di negara kita.. Jika apa yang saya baca, harganya dalam lingkungan 349 - 399 pound atau lebih kurang Rm 1678 - 1918 .. Murah...???? Jom beli...

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"