RMMICT@FACEBOOK

Rabu, Julai 27, 2011

Peranti Biometrik

Biometrik dalam bahasa yang lebih mudah adalah "sesuatu pada anda" atau "badan anda menunjukkan siapa anda". Peranti biometrik merupakan peranti atau perkakasan yang boleh mengenali dan memahami karektoristik unik bahagian tubuh badan dan ia kemudian ditukar ke kod digital. Kod digital itu kemudiannya di bandingkan kod digital dalam pangkalan data. Ini  bermakna seseorang itu jika belum perlu menyimpan terlebih dahulu kod digital tubuh badannya untuk disimpan dalam pangkalan data. Sesuatu yang telah lama kita simpan adalah cap jari kita.

Saya tidak berminat membincangkan isu penggunaan perantik biometrik untuk digunakan dalam pilihanraya akan datang. Apa yang penting, tajuk ini terdapat di tingkatan 4 mata pelajaran ICT dan mari kita lihat beberapa jenis peranti biometrik yang terdapat di pasaran masa kini.  Seperti yang telah disebut tadi perkara penting dalam penggunaan peranti biometrik adalah
i. Peralatan / perkakasan biometrik itu sendiri tidak kira jenis apa.
ii. Sistem pangkalan data yang baik, ketat dan tidak mudah ditembusi (perisian)
iii. Manusia sebagai entiti penting mendapatkan biometrik.
iv. Data dan prosedur mendapatkan data biometrik tersebut..

Antara Jenis-jenis peranti biometrik termasuklah

a. Fingerprint scannner / pengimbas cap jari






































b. Hand geometry  scanner / pengimbas geometri tapak tangan







































c. Iris scanner / pengimbas iris






































d. Facial recognition / pengesanan wajah

 










 

























e. Voice recognition / pengesanan suara























0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"