Melihat perkara ini ia seperti picasa, synch foto pada pc terus ke web album picasa web. Pastinya ramai mengatakan sebelum ini google sudah sedia ada storan seperti google apps , google doc dan sebagainya. Maka apa istimewanya google drive ? Mari kita lihat..
1. Download Google Drive ( boleh download di SINI )
2. Setelah anda download dah buat cara instalasi seperti biasa, paparan berikut terpapar
3. Paparan berikut akan terpapar dan klik next
4. Paparan seterusnya akan di paparkan. Bagi makluman, satu folder akan dibina pada desktop anda, anda sebelum itu boleh membuat pilihan di mana anda ingin folder drive ini di simpan sama ada pada C: document atau mana-mana tempat seperti di drive D: dan sebagainya.
Anda kini boleh synchronize fail anda dengan menekan butang start sync.
5. Tapi Bagaimana ? Di mana pergi nya fail atau bermacam-macam lagi. BAIK, katakan anda tutup paparan di atas.
Pertama pergi pada desktop anda dan anda akan lihat satu folder dengan nama Google Drive seperti gambar di bawah...
6. Buka folder google drive seperti gambar di bawah... DAN lihat fail word bernama Selangor
7. Anda cuma perlu drag and drop atau copy and paste fail tersebut ke dalam folder drive. Bagi kes ini saya copy and paste
8. Buka email anda semula dan klik Drive pada bar anda. Di ulang, perkataan yang tertera sebelum ini adalah Document. Pada gambar di bawah menunjukkan fail yang telah di synchronize tadi..
Apa pendapat anda ? Berguna atau tidak ?
Ketahui lebih lanjut tentang google drive di
0 comments :
Catat Ulasan