RMMICT@FACEBOOK

Rabu, Disember 02, 2009

Standard Guru Malaysia (SGM)

Tawau, Dis 2 (Bernama) - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini melancarkan Guru Malaysia Standard (Standard Guru Malaysia atau SGM) dokumen-dokumen sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk menempatkan sistem pendidikan bangsa menjadi setara dengan standard global dan menghasilkan kelas sumber manusia di kalangan orang Malaysia.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pendidikan, menyatakan berdasarkan dokumen semua guru wajib mempunyai tiga aspek dihargai amalan mengajar iaitu profesionalisme, pengetahuan, dan pelajaran tinggi dan kemahiran belajar.

"Ketiga aspek merupakan komponen penting standard guru yang harus dicapai oleh setiap guru di negara kita," katanya.

Muhyiddin berkata hanya dengan memiliki semua ketiga komponen penting guru bisa mencapai tahap kompetensi yang tinggi dan kerana itu melaksanakan tugas-tugas mereka secara berkesan.

"Saya percaya bahawa SGM akan menjadi rujukan penting tidak hanya untuk menghasilkan guru yang berkualiti, tetapi juga untuk memperbaiki dasar, perancangan dan pengembangan sistem pendidikan kebangsaan," katanya.

Muhyiddin juga secara rasmi membuka kampus Tawau Malaysia Institut Pendidikan Guru seharga RM87 juta.

Beliau berkata sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk memastikan standard guru mencapai target yang diinginkan, aspek latihan dan pembangunan profesional, perlu diberi keutamaan.

Timbalan Perdana Menteri mendesak semua institusi latihan guru di negeri ini untuk terus berjuang untuk memiliki program latihan guru yang berkualiti selain selalu meningkatkan infrastruktur dan infostructure.

Dia mengatakan semua pendidik, terdiri daripada guru, kepala sekolah, kepala sekolah dan pengurus, serta pentadbir agensi latihan guru, harus menggunakan garis panduan yang ditetapkan dalam dokumen-dokumen SGM untuk memastikan bahawa high pendidikan negara ini ditingkatkan terus-menerus.

Bercakap kepada wartawan kemudian, Muhyiddin berkata, Malaysia ingin menjadi yang terbaik di antara negara-negara untuk pendidikan.

"Untuk itu kita memerlukan arah tertentu," katanya.

Pada masalah kurangnya infrastruktur, yang boleh menjadi penghalang untuk mencapai tujuan dari SGM, Muhyiddin berkata kerajaan menyedari masalah ini dan mengatasinya secara berperingkat dan terus-menerus

Dia mengakui bahawa pencapaian seorang guru boleh dipengaruhi oleh masalah infrastruktur sekolah dan mengatakan tumpuan pada meminimumkan kesan, termasuk di Sabah dan Sarawak, akan dilakukan di bawah Rancangan Malaysia ke-10.

Dia mengatakan upaya semacam itu tidak hanya berkaitan dengan SGM, tetapi juga untuk mengurangkan jurang, dalam segala aspek, antara sekolah-sekolah luar bandar dan bandar.

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"