RMMICT@FACEBOOK

Isnin, Disember 27, 2010

Laser & Teknologi Komputer

Kemenangan bergaya 3-0 Malaysia ke atas Indonesia pada akhir pertama Suzuki AFF Cup dicemari dengan tindakan penyokong yang memancarkan laser ke arah pemain. Tidak ingin mengulas lanjut mari kita lihat bagaimana pancaran laser telah digunakan sekian lama dalam teknologi komputer. Apakah peranti (perkakasan) komputer yang menggunakan laser ? Apakah kelebihan dan kekurangannya ? CD ROM/ DVD ROM adalah perkakasan yang menggunakan teknologi laser ini.
Pada dasarnya, apa laser lakukan adalah bersinar pada peranti seperti yang diarahkan oleh peranti simpanan dan sensor menentukan sama ada cahaya dari laser tercermin kembali pada lokasi tertentu dalam peranti, atau tersebar dan tidak kembali. Ini sebab mengapa ketika anda menghidupkan CD dari sisi ke sisi, perubahan pantulan cahaya ketika anda berbeza bagaimana anda memegangnya. Awalnya, laser peranti simpanan mampu membaca data saja,sama seperti kita membaca buku. Perkara ini berubah bermula 1997 dengan pengenalan cakera  tulia/baca atau bahasa inggerisnya CD-RW (Re-write). Laser pada CD-RW adalah lebih kuat dan mampu mengubah wajah CD dalam proses yang biasa kita sebut iaitu 'BURN'..

KelebihanSemestinya umum mengetahui teknologi laser ini membolehkan maklumat kini disimpan secara kekal dalam CD atau DVD dan di mudah dibawa ke mana-mana berbanding menyimpan sejumlah besar maklumat dalam storan cakera keras komputer yang mana walaupun kekal agak sukar bagi kemudahan mudah alih..
Kekurangan

Walaupun CD/DVD mampu bertahan antara 5-10 dan berpotensi aantara 50-100 bagi jenis yang berkualiti timggi... Kesukaran menjaganya seperti adanya calar atau keretakan menjadi sebab utama kelemahannya. Bagi CD-RW atau DVD RW, kekerangan menulis semula sebenarnya menyebabkan nya menjadi haus atau nipis dan data yang disimpan semakin tidak berkualiti.

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"