RMMICT@FACEBOOK

Jumaat, Oktober 28, 2011

Apabila ICT Menjadi TMK

Subjek ICT akan menjadi TMK pada tahun hadapan bermula dengan tingkatan 4. Ini juga bermakna jika mengikut perancangannya SPM ICT 2013 menggunakan bahasa melayu sepenuhnya. Ada beberapa kesan daripada perubahan ini. Perkara ini mungkin terjadi kepada segelintir sekolah sahaja. Pengambilan murid yang mengambil subjek ini  datang daripada pelajar kelas pertengahan. Jika sebelum ini ia menjadi masalah kerana guru perlu mengajar dalam Bahasa Inggeris yang mana murid-murid sukar mencapai objektif pengajaran. Oleh kerana kerja kursus yang merangkumi 30% daripada keseluruhan markah SPM, maka mungkin agak mudah untuk lulus 100% namun dengan kualiti yang tidak seberapa. Apabila ICT menjadi TMK, ada terdengar juga berita terdapat sekolah yang ingin pelajar yang mengambil ICT ini datang daripada kelas yang jauh ke bawah. Ini tentunya akan memeningkan guru yang mengajar. Pihak sekolah beranggapan apabila sudah diajar dalam bahasa melayu. maka TMK tidak lah sesukar mana untuk diajar. Benarkah begitu ?? Saya sendiri tidak tahu bagaimana sikap pentadbir sekolah saya pada tahun hadapan... Saya masih lagi terkedu untuk memikirkannya......( saya yang menurut perintah !!!)..

1 comments :

Unknown berkata...

sememangnya ict dipelawa kepada pelajar kelas hujung mendatangkan banyak masalah. kerja kursus yang mudah dan menyumbangkan markah 30% pun tidak minat untuk mengerja, apatah lagi harap mereka membaca buku untuk mengikuti peperiksaan bertulis di dewan nanti.

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"