RMMICT@FACEBOOK

Isnin, Januari 07, 2013

Teknologi "Screen Reader"

Apakah itu teknologi "Screen Reader" ?? "Screen Reader" adalah sebuah perisian aplikasi yang membolehkan orang dengan kecacatan mata / visual yang teruk untuk menggunakan komputer. "Screen Reader" berkait rapat dengan Sistem Pengoperasian (OS) komputer untuk menyediakan maklumat tentang ikon, menu, kotak dialog, fail dan folder. "Screen Reader" menyediakan akses ke seluruh OS dengan berfungsi seperti banyak aplikasi biasa.

Bagaimana "Screen Reader" memberi maklumat kepada pengguna?
 
Terdapat dua cara bahawa pembaca skrin boleh memberi maklum balas kepada pengguna:
i. Pertuturan;

ii.Braille.

Bagaimana "Screen Reader" bekerja ?
Secara ringkas, 'mouse' jarang digunakan. Pengguna menggunakan pelbagai arahan papan kekunci untuk menjalankan tugas yang berbeza. Tugas merangkumi membaca sebahagian atau keseluruhan dokumen, melayari laman web, membuka dan menutup fail, menyunting dan mendengar muzik.
Pengguna cacat penglihatan pengguna akan menggunakan gabungan arahan
"Screen Reader" dan arahan sistem operasi untuk mencapai banyak tugas-tugas komputer. Semua sistem operasi semasa mempunyai pintasan papan kekunci mereka sendiri, yang boleh didapati untuk semua orang bukan hanya pengguna "Screen Reader". Satu contoh jalan pintas keyboard Microsoft Windows menggunakan Alt + Satu kombinasi kekunci untuk membuka menu Favourites dalam Internet Explorer.

Sistem Pengoperasian "Screen Reader" ???

a) Linux
    i.
Gnopernicus

    ii.Speakup.
b) MAC OS
    Voice Over


c) Windows
    i. Jaws For Windows (JFW)
    ii.
Hal
   
iii.Window Eyes


Anda boleh membaca selanjutnya mengenai "Screen Reader" ini di SINI.
Mengapa saya mencari maklumat mengenai "Screen Reader" ini ? Saya baru sahaja berkenalan dengan seorang guru yang menggunakan perisian aplikasi ini. Jujurnya teringin benar saya melihat bagaimana ia digunakan di bilik darjah. Sesungguhnya tiada yang boleh menghalang seseorang guru untuk berbakti kepada anak bangsa. Saya mendoakan segala yang terbaik untuk guru ini... 

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"