RMMICT@FACEBOOK

Ahad, April 03, 2011

Ketahui Tentang Komputer Forensik

Komputer forensik telah menjadi salah satu cabang penting terutamanya dalam mengendalikan kes-kes berkaitan dunia digital. Tujuan komputer forensik adalah mengenalpasti, memelihara, memulihkan, menganalisis dan menyajikan fakta dan pendapat tentang maklumat. Tidak terhad kepada perkara berkaitan jenayah, ia turut terlibat dalam tujuan lain terutamanya pemulihan data-data yang rosak, hilang dan sebagainya. Sejarah komputer forensik bermula ..seawal 80an lagi..Ini berikutkan bermulanya jenayah komputer dengan apa yang kita kenali sebagai "hacking". Keperluan undang-undang dan disiplin forensik komputer muncul sebagai kaedah untuk memulihkan dan menyiasat bukti digital untuk digunakan di mahkamah. Hari ini a digunakan untuk menyiasat pelbagai kejahatan, termasuk pornografi kanak-kanak, penipuan, cyberstalking, pembunuhan dan pemerkosaan. Disiplin ini juga diguna proses awam sebagai bentuk pengumpulan maklumat (contohnya, Elektronik penemuan)
Di negara kita Malaysia, komputer forensik turut memainkan peranan penting bagi meningkatkan  keselamatan pengguna dalam dunia digital. Anda boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenainya di CyberSecurtiy Malaysia


sumber : 
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_forensics
cyber security Malaysia 
http://cyberlaws2010.blogspot.com 

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"