RMMICT@FACEBOOK

Rabu, Oktober 14, 2009

After the jump

Pada setiap pos saya anda akan nampak perkataan 'teruskan membaca'. Itulah apa yang kita namakan sebagai 'after the jump' . Dengan adanya ciri tersebut maka pos anda dapat dihadkan atau boleh kita katakan sebagai abstrak bagi sesuatu pos. Cara ini juga menjadikan blog kita tidaklah berjela-jela panjangnya dan menyukarkan pembaca memilih pos yang ingin dibaca.



Kebanyakan templet blog tidak menyediakan ciri 'after the jump' ini dan kita perlu membuatnya sendiri.  Banyak cara yang saya dapat bagi membuatnya tapi cara yang disediakan oleh 'Blogger' yang paling mudah sekali..

Langkah 1
- Buka 'layout' blog anda dan klik pada 'edit html'

Langkah 2
- PENTING pada bahagian ini anda membuat 'backup' pada templet sedia ada. Ini bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku selepas ini.
1. klik pada kotak 'expand widget templet'
2. klik 'download full templete', save dan beri nama yang sesuai.
Langkah 3
- Langkah ini perlu dilakukan berhati-hati
- Pada ruang 'edit template' seperti di bawah dengan perlahan-lahan anda mencari kod berikut:


 

- Jangan bimbang, cuma ada satu sahaja 'coding' seperti di atas..

Langkah 4
- Setelah anda berjumpa dengan 'coding' tersebut, letakkan 'coding' ini di bawahnya..





Langkah 5
- Save templet anda...

(belum selesai lagi.... untuk menjadikannya berfungsi, teruskan langkah berikut.....)

Langkah 6
- Setiap kali, apabila anda menaip pos yang baru.. apabila sampai ke tahap anda ingin membuat 'after the jump' ini, buat seperti berikut:
1. Jadikan perenggan seperti di bawah..
2. Kemudian anda klik pada butang 'insert jump break'..seperti gambar di bawah
3. Satu garisan 'insert jump break akan muncul seperti di bawah..
 langkah 6
- Kini tugas anda selesai.. anda boleh publish pos anda jika anda mahu.. Anda akan mendapat sama seperti apa yang lakukan.. Selamat mencuba jika suka..














0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"