RMMICT@FACEBOOK

Isnin, Oktober 12, 2009

Google doc dalam pendidikan

Google doc (document) adalah satu kemudahan yang disediakan oleh google bagi menaikturun (upload) bahan-bahan dalam bentuk fail html, Ms Word, Ms Powerpoint,Ms Excell dan fail PDF. Keistimewaan google doc ialah pengguna yang menaikturun bahan boleh berkongsi bahan dengan sesiapa yang mereka inginkan asalkan mengguna email google. Bahan yang dikongsi juga boleh diberikan pilihan samada hanya untuk dibaca ataupun penerima boleh mengubahsuainya jika dibenarkan oleh penghantar. Seterusnya...


....pembelajaran kolaborasi secara jarak jauh boleh dijalankan di mana medium 'chatting' digunakan.Ia merupakan satu cara pendidikan bentuk baru yang boleh menarik pelajar dan kemudahan kepada guru jika ia dilaksanakan. Bayangkan guru yang tidak hadir ke sekolah namun masih boleh mengajar dengan pelajarnya di sekolah dengan menggunakan kemudahan google doc ini. Saya telah menggunakan kemudahan ini dan ia memang satu pengalaman yang menarik untuk dicuba.. Saya akan menunjukkan caranya dalam pos akan datang..

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"