RMMICT@FACEBOOK

Selasa, Oktober 27, 2009

Apakah itu web sosial??


















Mengikut wikipedia, web sosial pada saat ini digunakan untuk menggambarkan bagaimana orang-orang bersosialisasi atau berinteraksi satu sama lain di seluruh World Wide Web. Ada pelbagai cara di mana orang ingin bersosialisasi di Web hari ini...


Jenis pertama sosialisasi adalah laman-laman yang berfokuskan manusia seperti Bebo, Facebook, dan Myspace. Situsinya adalah mempromosikan manusia sebagai tumpuan interaksi sosial. Untuk melakukannya, profil tentang diri dibina oleh pengguna. Dalam banyak hal profil lebih mirip kepada pasport.

Jenis kedua sosialisasi adalah laman-laman yang memberi tumpuan kepada 'hobi'. Sebagai contoh, jika orang yang tertarik dalam fotografi dan ingin berkongsi dengan orang yang berfikiran sama, maka ada halaman fotografi seperti Flickr, Kodak Gallery dan Photobucket.


Web sosial juga merujuk kepada dua perkara yang berbeza, namun konsep yang berkaitan. Yang pertama adalah sebagai gambaran teknologi web 2.0 teknologi yang berfokus pada interaksi sosial dan masyarakat. Yang kedua adalah sebuah proposal untuk sebuah rangkaian masa depan yang mirip dengan World Wide Web.

'Tools' yang popular bagi web sosial

     * Blogs
     * Social bookmark: Digg, StumbleUpon, Reddit, dll
     * Social networking: MySpace, Facebook, LinkedIn, dll
     * Groups: Google, Yahoo, dll
     * File sharing: YouTube, Napster, dll
     * Wikis: Wikipedia, Google Knol
     * Virtual dunia: SecondLife
     * Instant messaging
     * Popular bual
     * Forum

0 comments :

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"