RMMICT@FACEBOOK

Jumaat, Oktober 02, 2009

Notebook ?? Netbook ?? Apa bezanya ????

Bagaimana kita hendak membezakan antara notebook dan netbook ?? Ada antara kita mengatakan ia adalah notebook sementara ada rakan lain berkeras mengatakan ia netbook. Jadi bagaimana caranya ??  Namun begitu ada beberapa garis panduan umum yang boleh digunakan. Saya membaca forum-forum berkaitan tajuk ini dan pendapat ramai mengatakan notebook dan laptop adalah sesuatu yang sama. Bagaimana laptop boleh bertukar ke notebook.  Penggunaan laptop yang semakin berkembang dan boleh dilihat di mana-mana sahaja menyebabkan istilah laptop bertukar ke notebook.


Segala kerja terdapat di dalam laptop dan berfungsi seakan buku nota(notebook) malah lebih lagi pada zaman kini. Notebook semakin menjadi meluas penggunaan dengan kuasa yang tinggi yang mana ia dilihat akan menggantikan terus tempat pc desktop di rumah. Perbezaan ketara antara notebook dan netbook tentunya dari segi saiz. Ianya datang sekitar 15-18 inci pada saiz skrin. Paling umum dan popular adalah sekitar 15 inci.. Netbooks jauh lebih kecil. Mereka biasanya sekitar 10 inci atau lebih dalam saiz skrin. Mereka tidak mempunyai disk drive dan biasanya lebih lambat daripada komputer Notebook. Namun permainan asas dan internet mereka sangat ideal dan kelajuan seharusnya tidak menjadi masalah besar. (Jika anda ingin ultra-portabel dan kecil.) Jika anda memerlukan disk drive, anda boleh mendapatkan cakera pemacu luaran untuk netbook. Netbook dikatakan hanya cukup kuat untuk melakukan browsing web dan email. Jika anda hanya akan melakukan email dan browsing web asas, maka netbook seharusnya menjadi pilihan anda.

sumber (http://answers.yahoo.com/question/http://forums.cnet.com/http://computer.howstuffworks.com/notebook-vs-netbook-vs-ultra-mobile-pc.htm)

2 comments :

Tanpa Nama berkata...

What excellent topic

Tanpa Nama berkata...

Completely I share your opinion. It seems to me it is excellent idea. I agree with you.

Kata-kata Bermakna


"Inovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it....It's rare that you see an artist in his 30s or 40s able to really contribute something amazing- Steve Jobs"..."If you born poor, it’not your mistake. But if you die poor, it’s your mistake....I don't know' has become 'I don't know yet....Your most unhappy customers are your greatest source of learning - Bill Gates"